نفخ معده و راهکارهای پیشگیری و درمان

managment
25 آذر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نفخ معده و شناخت انواع آن و راهکارهای پیشگیری و درمان


نفخ معده مسئله ای است که همه ی ما بارها با آن مواجه شده ایم و دردسرها و محدودیت های زیادی را همواره برای ما به وجود آورده است ما در عطاری اینترنتی سلامت مارکت تلاش میکنیم که به شما راهکارهایی برای شناخت و درمان این عارضه معرفی کنیم .
قطعا معده به عنوان یک عضو پرکار در بدن هر انسان نیاز به شناخت ، مراقبت و رسیدگی و درمان دارد. در قدم اول و اولین و مهم ترین مرحله در مسیر رهایی از این مسئله شناخت پیدا کردن ما از حالات خودمان است . در مورد این که شناخت از ویژگی های خودتان چه کمکی در درمان این مسئله می کند در ادامه به شما توضیح می دهیم.

در ابتدا باید بدانیم نفخ یا باد معده چیست ؟

نفخ معده در واقع تجمع گاز در سیستم گوارش انسان میباشد که در اصطلاح عامیانه به آن باد معده نیز گفته میشود.
گاهی ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در عین حال که مقدار کمی غذا خورده اید، احساس پری و فشار در معده میکنید و حسابی از این حالت کلافه میشوید این در واقع همان نفخ یا باد معده است که گاهی از طریق آروغ زدن و یا از طریف مقعد دفع میشود.
حالا باید بررسی کنیم که دلایل ایجاد نفخ معده چیست؟

دلایل ایجاد نفخ معده :

به طور کلی دلیل اصلی نفخ معده و روده را میتوان در موارد زیر جستجو کرد

  • نفخ های ناشی از نوع خوراکی های روزانه
  • نفخ های عصبی
  • موارد دیگری هم هستند که باعث ایجاد نفخ میشوند که عمومیت کمتری دارن و در دسته ی اختلالات گوارشی میباشند که شامل سندروم روده تحریک پذیر یا التهاب و انسداد روده،فتق،بیماری کرون،دیابت،پانکراتیت،گاستروپارزی،سلیاک،برخی از انواع سرطان ها میباشد.

توجه داشته باشید که ما در عطاری اینترنتی سلامت مارکت به بررسی نفخ های ناشی از خوراکی های نفاخ و نفخ عصبی می پردازیم و از آثار و نشانه های آن صحبت میکنیم و برای درمان این دو مورد نکات و راهکارهایی را پیشنهاد میکنیم بنابراین اگر شما دچار مسئله نفخ هستید و گمان میکنید ممکن است دلیلی غیر از این دو مورد داشته باشد حتما باید برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید و بعد از تشخیص دقیق پزشک مراحل درمان را پیگیری کنید.

نفخ معده ناشی از خوراکی های نفاخ چیست ؟

یکی از مهمترین دلایل در نفخ معده که ریشه بیماری خاصی ندارند و بیشتر و عمومی تر میباشد ایجاد نفخ معده در اثر  خوراکی های نفاخ موجود در رژیم روزانه شخص است.
خوراکی هایی مثل عدس یا باقالا و یا سبزیجات و میوه ها ومحصولات لبنی شامل لاکتوز،غذاهای سبوس دار،نوشیدنی های گازدار و شیرین کننده های مصنوعی موادی هستند که ایجاد نفخ میکنند.

در ادامه به شما 10 روش جهت پیشگیری و درمان نفخ های از این نوع را عنوان خواهیم کرد

۱۰ روش برای جلوگیری از نفخ معده :

  • ۱- بدون استرس و با آرامش غذا بخورید
    بیشتر گازی که در معده ایجاد میشود در اثر بلعیدن هوا همراه غذا میباشد، اگر شما غذای خود را به آرامی و با دهان بسته بجوید کمترین میزان هوا را همراه غذا وارد روده و معده خود میکنید.
  • ۲- آدامس نجوید
    جویدن آدامس باعث بلعیدن هوا و نفخ در معده میشود.
  • ۳- مراقب رژیم غذایی خود باشید
    هر فرد باید توجه کند که بعد از خوردن چه غذاهایی دچار نفخ میشود و در حد توان از خوردن این موارد پرهیز کند. همچنین بعضی مواد غذایی به عنوان مواد تولید کننده گاز در معده شناخته میشود که بهتر است به صورت کنترل شده و در حد نیاز استفاده کنید.
    توجه: حذف کامل این مواد غذایی هرگز توصیه نمیشود زیرا بخش قابل توجهی از رژیم غذایی سالم روزانه را تشکیل می دهند.
    غذاهایی که باید کمتر بخورید عبارتند از :
    لوبیا،سبزیجات سبز برگ مانند کلم ،کلم بروکسل و مارچوبه این سبزیجات حاوی قندهای پیچیده ای هستند که تجزیه آنها برای بدن دشوار است.
    نوشابه،ابمیوه و سایر میوه ها و همچنین پیاز،گلابی وکنگر فرنگی همه ی این غذاها حاوی فروکتوز هستند که یک ماده تولید کننده گاز است.
    محصولات لبنی به عنوان غذاها و نوشیدنی های لبنی حاوی لاکتوز هستند که می تواند باعث ایجاد گاز شود.
    میوه ها،سبوس جو دو سر،نخود و لوبیا همگی حاوی فیبر نامحلول هستند
    غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی،پاستا،ذرت و محصولات حاوی گندم.
  • ۴- سیگار را ترک کنید
    کشیدن سیگار علاوه بر ضرر های زیادی که برای بدن انسان دارد باعث بلعیدن هوای اضافه و نفخ میشود.
  • ۵- مایعات زیاد بنوشید
    البته در میان خوردن وعده های غذایی نباید مایعاتی مثل نوشابه یا آب نوشید ولی بعد از وعده های غذایی نوشیدن آب باعث هضم راحت و شست و شوی روده میشود
  • ۶- ورزش کنید
    ورزش منظم باعث حفظ سلامت سیستم گوارش میشود.
  • ۷- نوشابه های گازدار ننوشید
    نوشابه های گازدار علاوه بر ترکیبات مضر دارای مقادیر زیادی حباب هوا میباشد که وارد معده و روده شما میشود و باعث ایجاد نفخ میگردد.
  • ۸- از استرس دوری کنید
    یکی از تاثیرات استرس تاثیر مستقیم بر روی روده و ایجاد اختلالاتی از جمله نفخ می گردد.
  • ۹- مقابله با یبوست
    یکی از عواملی که باعث ایجاد نفخ شکم میشود یبوست و عدم تخلیه به موقع مدفوع از روده بزرگ میباشد وقتی مدفوع مدت بیشتری در روده بزرگ بماند زمان بیشتری به تخمیر در بدن ادامه می دهد و علاوه بر ایجاد گازهای بد بو باعث ایجاد نفخ در روده میشود.
  • ۱۰- استفاده از فرآورده های گیاهی و گیاهان دارویی ضد نفخ
    تا اینجا نفخ ناشی از خوردن خوراکی های نفاخ را برای شما توضیح دادیم در ادامه به بررسی نفخ های عصبی می پردازیم و در پایان فرآورده های گیاهی را به شما معرفی می کنیم که جزو بهترین و پر فروش ترین محصولات گیاهی جهت درمان نفخ معده و روده بوده و شما با مصرف منظم آنها می توانید به راحتی از شر این مسئله خلاص شوید.

 

نفخ های عصبی چیست و چگونه ایجاد میشود ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعضی مواقع بعد از این که بابت مسئله یا مشکلی ناراحت یا خشمگین میشوید در قسمت بالای معده و پشت قفسه سینه خود احساس سوزش و درد می کنید در اصطلاح عامیانه و قدیمی ها به این حالت ترش کردن معده می گفتند با توجه به این مسئله ممکن است سوالاتی در ذهنتان پیش بیاید که معده درد عصبی چیست ؟ آیا واقعا ارتباطی بین مسائل روانی و احساسی و سیستم گوارش وجود دارد؟ آیا درمان معده درد عصبی در خانه ممکن است؟ آیا داروی گیاهی جهت کنترل و درمان معده درد عصبی وجود دارد؟ با عطاری آنلاین سلامت مارکت همراه باشید تا به پاسخ این پرسش ها بپردازیم.

معده درد عصبی چیست ؟

معده درد عصبی حالتی است که سیستم گوارش انسان از عواطف و احساسات وی متاثر شده و بر اثر حالتهایی چون استرس ، غم ، اندوه و نگرانی ، خشم ، اضطراب ، ترس و … شروع به ترش کردن و رفلاکس کرده و محتویات معده را به سمت مری و حلق منتقل می کند.

متاسفانه اختلالات گوارشی با منشا عصبی در عصر حاضر و با ایجاد دقدقه های جدید مربوط به زندگی مدرن و شهری تبدیل به یک مسئله شایع و روزافزون شده است و با توجه به این که معده درد عصبی و سوزش سر معده در افراد زیر 40 سال بیشتر از سایر گروه های سنی شایع میباشد و این سن ، سن تلاش و تکاپو و عدم توجه به خود است و از طرفی هم معده درد هم درد دائمی نیست که شخص را ناچار به پیگیری کند متاسفانه عموما به آن بی توجهی می شود و تلاش میشود که با آن هم زیستی مسالمت آمیزی ایجاد شود غافل از این که اگر به فکر کنترل و درمان نباشیم باعث ایجاد مشکلات و بیماری های بزرگتری در سیستم گوارش ما خواهد شد.

البته اگر در ادامه این مطلب افتخار همراهی با شما را داشته باشیم راهکارهای ساده ای را جهت جلوگیری و کنترل و درمان این مسئله به شما ارائه می دهیم.

ضمنا فراموش نکردیم که هدف ما در این مطلب بررسی نفخهای عصبی میباشد که در واقع یکی از علائم معده درد عصبی همین نفخ های عصبی است.

از علائم دیگر معده درد عصبی میتوان به تهوع ، وجود خون در مدفوع ، خستگی و بی انرژی بودن بیش از حد ، کاهش وزن ، اسهال ، استفراق اشاره کرد.

 معرفی بهترین فرآورده های گیاهی جهت کنترل و درمان نفخ معده


عرق نعنا :

نوشیدن عرقیات سنتی و گیاهی از قدیم جهت درمان نفخ و باد معده و دلپیچه رواج داشته است و با گذر زمان و مشخص شدن عوارض داروهای شیمیایی گرایش مردم به محصولات گیاهی هر روز در حال افزایش می باشد.

از معروف ترین و موثر ترین عرقیات گیاهی جهت درمان نفخ و باد معده،رفع سوءهاضمه و تقویت معده میتوان از عرق نعنا نام برد. از خواص عرق نعنا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهبود گوارش غذا و مشکلات گوارشی
  • ضد التهاب قوی جهت کاهش ورم روده و معده
  • ضد یبوست و هاضم
  • کاهش سردرد های روزانه از جمله سردرد های میگرنی
  • خشبو کننده دهان
  • بهبود گرفتگی سینوسها

طبع عرق نعنا : گرم و خشک

روش مصرف : بعد از هر وعده غذایی نصف یا یک استکان میل شود

توجه : عرقیات گیاهی منع مقدار مصرف ندارد و بسته به سن شخص و جنسیت و غلظت محصول مقدار مصرف مشخص میشود شما اگر عرق نعنا سنگین مهرگل  را تهیه کردید به علت غلظت بالا همراه با آب مصرف کنید .

خرید عرق نعنا سنگین مهرگل از عطاری اینترنتی سلامت مارکت

عرق چهل گیاه :

عرق چهل گیاه در دسته عرقیات ترکیبی و در واقع از مشهورترین عرقیات ترکیبی است که از قدیم و توسط تولید کننده های قدیمی تولید و به مردم معرفی شده این عرق در واقع علیرقم اسمش از 40 گیاه تشکیل نشده و از 7 یا 8 گیاه تشکیل میشود. از خواص این عرق میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • مقوی معده
  • هضم کننده غذا
  • ضد ترشاو نفخ معده
  • تقویت قلب و اعصاب
  • تقویت عمومی بدن

 

طبع عرق چهل گیاه : گرم و خشک

روش مصرف : بعد از هر وعده غذایی نصف یا یک استکان میل شود

خرید عرق چهل گیاه مهرگل از عطاری اینترنتی سلامت مارکت

قرص بلغم :

قرص بلغم یک محصول کاملا گیاهی و طبیعی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک محصول پرفروش و محبوب شده است از این قرص گیاهی جهت درمان نفخ و رفلاکس معده و همچنین ورم معده استفاده میشود .

از دیگر مفواید قرص بلغم میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • ضد بلغم قوی و بادشکن
  • درمان نفخ و رفلاکس معده
  • درمان سردی مزاج ناشی از بلغم
  • درمان سوزش دهانه معده
  • ایجاد سبکی معده

روش مصرف : جهت رفع مشکلات نفخ روده و معده بعد از هر وعده غذایی یک یا دو عدد از این قرص را بجوید و یا با مقداری عرق نعنا میل کنید.

خرید قرص بلغم از عطاری اینترنتی سلامت مارکت

عصاره رافویه :

عصاره رافویه عالیان یکی از انواع عرقیات ترکیبی با ترکیب منحصر به فرد و ویژه جهت رفع مشکلات گوارشی و مشخصا تقویت معده و جلوگیری از نفخ و رفلاکس و سوزش و درد معده میباشد

از دیگرخواص عصاره رافویه عالیان میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • تقویت معده
  • رفع دل درد
  • رفع سوزش معده
  • رفع ترشا و رفلاکس معده

 

روش مصرف : جهت رفع مشکلات نفخ روده و معده قبل از هر وعده غذایی دو یا سه قاشق غذا خوری از محصول را در یک استکان آب ولرم میل کنید.

خرید عصاره رافویه از عطاری اینترنتی سلامت مارکت

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.