علت شیری رنگ بودن برخی عرقیات مهرگل چیست ؟

managment
12 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
عرقیات مهرگل

امروز در عطاری آنلاین سلامت مارکت قصد داریم در مورد علت شیری رنگ بودن برخی عرقیات مهرگل مانند نعنا ، زنیان ، رازیانه و … به شما توضیحاتی را ارائه دهیم امیدواریم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت شیری رنگ بودن برخی عرقیات مهرگل چیست ؟

موارد زیادی پیش آمده است که مصرف کنندگان عرقیات گیاهی مهرگل در مورد علت شیری رنگ بودن بعضی از اقلام عرقیات مهرگل سوال می کنند و حتی نگران این هستند که این رنگ در اثر خرابی این عرقیات ایجاد شده باشد.

حجم زیاد این سوالات ما را بر آن داشت تا در این مطلب به بررسی این مسئله بپردازیم و به سوالاتی در این زمینه پاسخ دهیم.

در ابتدا به این مسئله توجه داشته باشید که ما در موردشیری رنگ بودن عرقیات صحبت می کنیم نه رنگ کدری که بر اثر ماندگی در زمان طولانی در عرقیات گیاهی ایجاد می شود.

کدر شدن عرقیات گیاهی در اثر ماندگی یا آلودگی :

گاهی دیده می شود عرقیاتی که در محیط آلوده و غیر استریل تولید و بسته بندی می شود بعد از مدتی مقداری کدر می شود که این مسئله در اکثر موارد نشان وجود قارچ و کپک در عرقیات بوده و بهتر است از مصرف عرقیات به این شکل خودداری شود.

البته به این مسئله توجه داشته باشید که تعدادی از عرقیات گیاهی مثل عرق آویشن یا عرق بیدمشک در صورت غلظت بالا مقداری از رنگ گیاه تاثیر می گیرند و عرق آویشن مقداری سرخ رنگ و عرق بیدمشک مقداری زرد رنگ نشان می دهند .

ساده ترین نکته ای که می توانید در اولین مرحله جهت خرید عرقیات گیاهی توجه کنید تاریخ تولید این عرقیات است که طبق ابلاغیه سازمان غذا و دارو تولید کننده گان ملزم هستند بر روی بطری عرقیات درج کنند معمولا عرقیات بین یک تا دو سال بعد از تولید می توانند مصرف شوند و مصرف عرقیاتی که در بطری های پلاستیکی (پت) هستند و بیش از دو سال از تاریخ تولیدشان گذشته است توصیه نمی شود.

علت شیری رنگ بودن برخی عرقیات مهرگل :

در این قسمت به بررسی علت شیری بودن برخی از عرقیات تولید شده با برند مهرگل می پردازیم

  • مجموعه نارین گستر مهرگل تولید کننده چندین دسته محصول با برند های متفاوت و در زمینه فرآورده های گیاهی می باشد یکی از این محصولات عرقیات گیاهی با بند مهرگل است این محصولات تولیدات کارگاهی است که در شهر کاشان و روستای ویدوجا در محیطی بهداشتی و با نظارت سازمان غذا و دارو تولید شده و دارای نشان سیب سلامت از این سازمان می باشد.

همان طور که گفتیم سوالات زیادی از طرف مصرف کننده گان این عرقیات در مورد رنگ شیری بعضی از اقلام این عرقیات پرسیده می شود جهت توضیح این مطلب در ابتدا باید به توضیحاتی در مورد اسانس طبیعی یا عطر به دست آمده از گیاه در فرآیند عرق گیری بپردازیم.

طرز تهیه اسانس طبیعی یا عطر گیاه در فرآیند تقطیر :

همان طور که می دانید عرقیات گیاهی از فرآیند تقطیر و در دستگاه تقطیر به دست می آیند به این صورت که بخار به دست آمده از ترکیب مواد خام گیاهی مانند گل ، برگ ، چوب ، پوست ، ریشه ، بذر و آب را در فرآیند تقطیر سرد کرده و تبدیل بخار به مایع اتفاق می افتد .

مایع به دست آمده از تقطیر این بخار دو فاز دارد یک فاز روغنی که در بالای مایع قرار می گیرد و یک فاز آب که در پایین قرار می گیرد فاز روغنی که در ابعاد خیلی کمتری به نسبت آب است در واقع همان اسانس طبیعی گیاه یا عطر گیاه است و فاز آب همان عرق گیاهی است که یک مایع شفاف و روشن است که هیچ ناخالصی ندارد.

در واقع اسانس گیاهی یا عطر گیاه یکی از فرآورده ها در فرآیند عرق گیری می باشد که ارزش اقتصادی بسیار بیشتری از عرقیات دارد تولیدکننده گان عرقیات این اسانس را از روی عرقیات با دقت جمع آوری کرده و با قیمتهای متفاوت و عموما بسیار بالا به شرکتهای داروسازی یا تولید عطر و … به فروش می رسانند.

این اسانس ها در مقایسه با عرق به دست آمده دارای خواص بیشتری می باشد و همچنین هر اسانس قابلیت ترکیبی زیادی با عرق همان گیاه را دارد.

مجموعه مهرگل جهت افزایش کیفیت و خواص برخی عرقیات از جمله نعنا ، زنیان ، رازیانه ، ترخون و … مقداری از اسانس به دست آمده در فرآیند تقطیر را مجددا و طی فرآیند خاصی با عرقیات به دست آمده ترکیب می کند که این ترکیب در واقع نوعی امولاسیون (ترکیب روغن و آب) است و باعث می شود رنگ این عرقیات مقداری شیری رنگ شود.

سوال دیگری که بعضا از طریق مصرف کننده گان مطرح شده این است که چرا این عرقیات وقتی برای مدت بیش از دو یا سه روز بی حرکت گذاشته می شود یک لایه نازک سفید رنگ در بالای بطری عرق تشکیل می شود آیا این به علت ایرادی در عرقیات است ؟

با توجه به توضیحات بالا پاسخ به این سوال بسیار واضح است .

زمانی که این عرقیات برای مدتی بدون حرکت کنار گذاشته می شود ذرات اسانس گیاه که در عرق مخلوط شده به تدریج از مایع جدا شده و بالای عرق جمع می شود که بعد از تکان دادن بطری مجددا در عرق حل می شود.

ما این مراحل این کار را در این ویدئو و چند عکس زیر به صورت تصویری به شما نشان می دهیم

عرق زنیان ترکیب شده با اسانس روغنی حاصل از فرآیند عرق گیری بعد از چد ساعت استراحت به شکل زیر در آمده است
با توجه به این که این فرآیند در حجم چند هزار لیتر و در مخازن بزرگ انجام میشود لایه زرد رنگی که در تصویر دیده میشود را مجددا از روی عرق حاصله جمع آوری می کنند و عرق شیری رنگ برای پاستور شدن به سمت دستگاه پاستور می رود.
عرقیات مهرگل

خرید عرقیات گیاهی مهرگل از عطاری آنلاین سلامت مارکت

سخن پایانی

مجموعه نارین گستر مهرگل همواره در تلاش است محصولاتی تهیه کند که بالاترین کیفیت را داشته باشد و بر این اصل پافشاری دارد که بهترین تبلیغ این مجموعه باید کیفیت محصولاتش باشد امید به این که در این مسیر اولین دست آورد ما رضایت خداوند و سپس شما همراهان عزیز باشد.

سپاس از جهاندار پیروزگر

کزویست نیرو و فر و هنر

همه نیک و بد زیر فرمان او

همه درد ها زیر درمان او

خدانگهدار

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.